Fra 1.990 inkl. moms *
Skøde og tinglysning/berigtigelse af Deres boligkøb eller boligsalg.
UDEN vanlig køberrådgivning. *excl. tinglysningsafgifter.
Læs mere her.
Rådgivning, skøde og berigtigelse
kr. 5.600 inkl. moms *
Ansvarsforsikret rådgivning og berigtigelse ved køb af alle typer ejendomme i hele Danmark. *excl. tinglysningsafgifter
Læs mere her.
Sælg Selv Boligsalg
kr. 8.800 inkl. moms *
Vort samlede honorar for SælgSelvBoligsalgs assistance inkl. udarbejdelse af købsaftale
Honoraret inkluderer udarbejdelse af Købsaftalen med efterfølgende berigtigelse af skøde. Læs mere her.
Fuldt ansvarsforsikret rådgivning
Deres garanti for en sikker bolighandel
Vore ydelser er fuldt ansvarsforsikret og omfattet af Loven om omsætning af fast ejendom, samt Loven om juridisk rådgivning. Læs mere her.
Huseftersynsordningen
-Tilstands- og El-rapport samt ejerskifteforsikring
Huseftersyn ved boligkøb og boligsalg. – en del af Bekendtgørelse af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. Læs her om bolighandel og jura.
Huseftersyn ved boligkøb og boligsalg. Huseftersynsordningen, som omfatter udarbejdelse af tilstandsrapport og elinstallationsrapport, er lavet for at sikre mod uforudsete økonomiske overraskelser, når du køber og sælger en bolig. Det burde med rimelig kunne antages, at tilstandsrapporten og el-rapporten beskriver en bygnings tilstand. Men det er ikke hele sandheden, og det bør De som køber vide, før De handler.
Huseftersynsordningen beskriver reglerne for hvordan og hvornår der skal udarbejdes en tilstandsrapport samt el-rapport og hvem, der må udføre dem.
Her kan De læse om huseftersynsordningen, herunder hvordan ordningen fungerer, hvordan den forvaltes, hvilke krav der er til den byggesagkyndige, og hvilke krav der er til en tilstandsrapport.
Huseftersynsordningen er til for at beskytte køber og sælger mod økonomiske overraskelser i forbindelse med køb og salg af private boliger. Som sælger har man ansvar for husets tilstand i 10 år efter salget, men med en tilstandsrapport og et tilbud om en ejerskifteforsikring, hvor sælger betaler halvdelen af forsikringspræmien, kan man blive fritaget for dette ansvar.
Bekendtgørelsens officielle navn Bekendtgørelse af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
Se endvidere Sikkerhedsstyrelsens website om Huseftersynsordningen
Med en el- og tilstandsrapport i hånden skal De, som boligkøber, således være opmærksom på:
At det ikke er nogen garantierklæring for, hvordan boligen er
At kvaliteten og indholdet af rapporterne kan være forskellige
At nogle bygningssagkyndige har særlige samarbejdsaftaler med den mægler, der har huset til salg
At De altid bør tage Deres egen byggesagkyndige eller en god håndværker med ud og se huset.
Huseftersyn ved boligkøb og boligsalg. I huseftersynsbekendtgørelsen er fra huseftersynet – ud over forhold uden for bygningerne -undtaget følgende:
bagatelagtige forhold,
bygningsdele, der ikke kunne efterses,
bygningens funktionsforhold,
æstetiske og arkitektoniske forhold,
sædvanligt slid og ælde,
løsøre, såsom hårde hvidevarer, samt
bygningens almindelige vedligeholdelsesstand
Denne opremsning vedrører forhold, der “normalt ikke vil kunne give anledning til mangelkrav fra en køber”. Gør de det alligevel, er sælger altså ansvarsfri, f.eks. fordi der ikke er tale om skader eller tegn på skader, eller fordi der er tale om forhold, som det påhviler køber selv at undersøge nærmere.
Ud over dette opnår sælger også ansvarsfrihed for forhold i sekundære bygninger, som den sagkyndige har holdt ude fra huseftersynet. Det drejer sig om bygninger, hvorfor bestemmelsen i § 2, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse, som ved bygninger, der er undersøgt.
At resultatet bliver sådan, forekommer tillige fornuftigt på grund af, at køber via tilstandsrapporten jo får oplysning om, at der findes forhold (hele bygninger), der ikke er undersøgt. Situationen bør dog kun opstå i de tilfælde, hvor de sekundære bygninger er i så dårlig stand, at det ikke tjener noget formål at foretage huseftersyn og udfærdige tilstandsrapport for disse bygninger. I så fald vil der være afkrydset i ja-rubrikken på den pågældende side i tilstandsrapportformularen (spørgsmål 3 på siden for ejendommens hoveddata).
Er de sekundære bygninger ikke accessoriske til beboelsesbygningerne, men f.eks. bygninger, der anvendes helt eller delvist til erhvervsmæssige formål, (værksteder, lagerhaller m.v.), er der i praksis set eksempler på, at den sagkyndige har undladt at foretage eftersyn og har indføjet bemærkning herom i tilstandsrapporten. Noget sådant er efter Huseftersynssekretariatets opfattelse ikke korrekt fremgangsmåde. Uanset om den sagkyndige burde have undersøgt den pågældende bygning eller ej, må retsvirkningen dog være, at sælger ikke er ansvarlig for forhold vedrørende den pågældende bygning.
Alle de syv undtagelser i huseftersynsbekendtgørelsen nævnt ovenfor har betydning for vurderingen af, i hvilke tilfælde den sagkyndige kan gøres erstatningsansvarlig.
For så vidt angår omfanget af sælgers ansvar er det klart, at sælger ikke kan gøres ansvarlig for de forhold, der falder ind under undtagelserne i bekendtgørelsen, så længe det drejer sig om forhold vedrørende bygningerne, og der ikke foreligger en af de i ejendomskøbslovens § 2, stk. 4, opremsede undtagelser til sælgers ansvarsfrihed. Hvad angår løsøre kan der dog siges at være en vis uklarhed i det gældende regelsæt.
Særligt om løsøre og hårde hvidevarer
Lader en genstand på en ejendom sig ikke kategorisere som en ejendomsbestanddel, er der panteretligt tale om løsøre, jf. tinglysningsloven § 38. Imidlertid findes på området en meget omfattende praksis, der ikke tager hensyn til, om de pågældende genstande let lader sig fjerne eller ej, og heller ikke til, om genstandene eller bygningerne er særligt tilpassede hinanden.
Til bygningerne henhører derfor i denne henseende bl.a. varigt anbragte hårde hvidevarer i form af:
køle- og svaleskabe, skabs- og kummefrysere, komfurer, emhætter, opvaskemaskiner, vaskemaskiner, centrifuger og tørretumblere.