INDSIGT OG PARATVIDEN

UAFHÆNGIG AKTØR

BoligAssistancen er uafhængig af alle andre aktører og grupperinger på boligmarkedet og giver boligkøbere - og boligsælgere, indsigt samt paratviden, så de kan træffe de rigtige valg i deres bolighandel på det rigtige grundlag og på det rigtige tidspunkt.

WHISTLEBLOWER

EN UDFORDRING TIL MARKEDETS AKTØRER

BoligAssistancen har 35 års ekspertise og er et kvalificeret, professionelt og konkurrencedygtigt alternativ og modspil til alle øvrige aktører på boligmarkedet. Vi ansporer til justering af skøde priser samt øvrige boligydelser m.v. til gunst for private købere og sælgere af bolig.

Vi betragtes derfor af mange som branchens Whistleblower!

Fremvisning af boligen

Når Deres bolig bliver sat til salg, skal den vises frem for flest mulige købere. Hvordan fremvisningen skal foregå, kan De selv være med til at bestemme.

Gør Deres bolig klar til salg

Det kan ofte betale sig at renovere og eventuelt modernisere ejerboligen forud for salget, således at ejendommen tager sig bedst muligt ud – dels på en eventuel tilstandsrapport; dels ved potentielle køberes besigtigelse. På det mere kosmetiske plan kan det dreje sig om maling af vægge og eventuelt træværk, som fremstår nedslidt eller uappetitligt. Nyindretning af køkken og badeværelse er større investeringer, som dog bør overvejes, såfremt det skønnes, at en eventuel forhøjelse af ejendommens salgspris på baggrund af renoveringsarbejderne vil overstige investeringerne. Sørg endvidere for, at Deres eventuelle have fremstår pæn og velholdt i forbindelse med, at ejendommen udbydes til salg. Læs mere her om istandsættelse af boligen.

Gør Deres bolig klar til fremvisning

Ved fremvisningen har det første indtryk naturligvis stor betydning. Derfor er det vigtigt, at der er pænt ude og inde. Hvis De har givet ejendomsmægleren nøglen, og der er behov for, at boligen skal vises frem med meget kort varsel, er det en god ide at efterlade boligen pæn og ryddelig hver morgen.

Husdyr

Har De hund eller kat, skal De huske på, at det ikke er dyrene, men boligen der skal vises frem. Ikke alle er lige begejstrede for dyr, og de fleste vil sætte pris på, at der ikke løber kæledyr omkring ved fremvisningen. Køberne skal have mulighed for at se sig om i fred og ro.

Forberedelsen umiddelbart før

Inden De modtager potentielle boligkøbere til besigtigelse af ejendommen bør De gøre følgende:
  • luft ud – Frisk Luft er godt. Husk derfor altid at lufte ud lige inden boligen skal vises frem. Mange ejendomme har deres egen lugt, og det er ikke sikkert, at den lige falder i køberens smag.
  • tænd eventuelt alle lamper, såfremt det er en mørk dag eller aften – Et lyst og venligt hjem præsenterer sig bedre end et dunkelt. Lys har en afgørende indflydelse på vort velbefindende. Luk derfor dagslyset ind om dagen. Træk gardinerne fra og rul persienner op. Om aftenen og i gråvejr, er det en god ide at tænde så mange lamper, som man finder naturligt, således at boligen fremtræder lys og venlig. Tændte stearinlys fremmer ligeledes stemningen.
  • ryd op og gør rent (herunder komfur og badeværelse/toilet)
  • tøm evt. askebægre
  • red senge
  • hæng rene håndklæder op på badeværelse/WC
  • sluk for radio, TV mv.
  • tænd eventuelt nogle stearinlys
  • opstil eventuelt friske blomster i buket – Grønt er godt – såvel ude som inde. Potteplanter der trives og friske blomster i vaser, kan sætte køberen i en positiv stemning og få denne til at føle sig hjemme fra første minut.
  • fjern værdifulde genstande, som kan stikkes i lommen / lås penge m.v. ned i skuffer

Selve fremvisningen

Overlad fremvisningen til andre
Det er ofte en god ide at overlade fremvisningen til ejendomsmægleren eller sælgerrådgiveren, hvis De benytter en sådan. Hvis De selv deltager i fremvisningen, vil mange købere undlade kritik. I stedet vil de være tilbøjelige til at sige noget pænt om boligen for at være høflige, men uden nødvendigvis at mene det. Netop kritik og kritiske spørgsmål viser, at køberen er interesseret, og hvis kritikken kommer frem, har mægleren ofte mulighed for at imødegå den. I virkeligheden er det ofte ubetydelige mangler, der gør, at en køber mister lysten til en bolig. Derfor bør De holde Dem i baggrunden eller helst blive væk og overlade fremvisningen til ejendomsmægleren. Her har køberen ingen grund til at stikke noget under gulvtæppet, og der er ikke grobund for misforståelser, fordi køber vil sige fra, hvis han eller hun ikke er interesseret. Normalt vil ejendomsmægleren kontakte Dem og aftale tid for fremvisning, men det vil naturligvis være lettest for alle, hvis mægleren har adgang til Deres bolig, så den også kan vises frem, når De ikke er hjemme.

Tal ikke om økonomi

Måske vil nogle købere henvende sig til Dem uden om ejendomsmægleren. Her bestemmer De naturligvis selv, om De vil vise boligen frem eller ikke. Hvis De fremviser den, så undgå at tale om pris, økonomi eller salgsvilkår i det hele taget. Henvis i stedet den slags drøftelser til ejendomsmægleren eller sælgerrådgiveren, som har den erfaring og ekspertise, der skal til for at sikre Dem det bedste resultat.

Åbent-hus arrangementer

Arrangementet bør holdes efter kl. 13.30, således at køberne har mulighed for både at læse avisen og at nå frem. Arrangementet bør vare én til to timer, således at alle potentielle købere ikke nødvendigvis møder op samtidig, for så kan det være vanskeligt at tale med alle besøgende. Såfremt De selv afholder “åbent-hus” arrangementer, bør De gøre følgende:
  • “send familien i biografen”; særligt hvis De har mindre børn bør De sørge for, at disse passes udenfor hjemmet, mens arrangementet gennemføres
  • lad hoveddøren stå på klem hvis muligt
  • placer salgsopstillinger og i pæne bunker på spisebordet
  • modtag Deres besøgende med et smil
  • nævn for de besøgende, hvor salgsopstillinger er lagt frem
  • lad besøgende gå rundt alene
  • byd eventuelt besøgende på kaffe – kaffeduften kan i øvrigt fremme den hyggelige atmosfære i boligen
stå til rådighed for praktiske spørgsmål fra besøgende

Individuelle fremvisninger

Deres forberedelser bør være ligesom ved åbent-hus arrangementer, hvis dette er praktisk muligt. Dog vil individuelle fremvisninger typisk kunne ligge på hverdage, hvilket kræver nogen koordination med hensyn til arbejde og eventuel familie.

BoligAssistancens service

Benyt BoligAssistancens SælgerRådgivning,  

E-mail og telefon

E-mail: post@boligassistancen.dk

Telefon: (+45) 49 14 91 84

Telefonekspedition hverdage 09:00 til 12:00

TRUSTPILOT ANMELDELSER

Trustpilot